Verdieping vaarweg loopt 2,5 jaar vertraging op
De verbreding van de vaarweg tussen het IJsselmeer en Meppel loopt 2,5 jaar vertraging op. Er is een tekort aan stikstofdeskundigen, die verplichte stikstofberekeningen moeten maken.
Een diepe zucht volgt bij Mark Emmink, directeur van Sethehaven Op- en Overslag, gelegen in de haven van Meppel. Door de vertraging loopt een nieuwbouwproject van zijn bedrijf ook vertraging op. “We zouden een nieuwe loods laten bouwen op ons terrein. Daar had ik deze week de aannemer opdracht voor willen geven. Dat stellen we nu uit.”
Het Rijk zou in 2023 namelijk de vaarweg onder handen nemen. Het betekent dat grotere schepen de haven van Meppel kunnen binnenvaren. Dat betekent weer dat schepen met een laadvermogen van 4000 ton Meppel kunnen aandoen. Nu ligt dat op schepen van 2000 tot 3000 ton. Maar omdat er te weinig experts zijn voor de benodigde stikstofberekeningen, wordt het uitgesteld. In totaal heeft het ministerie veertien projecten aangewezen die hierdoor moeten wachten.
Schoner vervoer
“Als de plannen uitgesteld worden, is dat een flinke domper”, reageert Richard Korteland, burgemeester van Meppel. “Het Meppelerdiep loopt tegen zijn grenzen aan, waardoor schepen niet volledig beladen naar Meppel kunnen varen. Dat is niet wat we willen. Het beperkt de huidige havenbedrijven in hun activiteiten en het is veel minder duurzaam, omdat meer transport over de weg nodig blijft.” Die weg slaat Jeroen van den Ende, directeur van Port of Zwolle, ook in. “We staan voor een circulariteitsopgave. Via het water is echt een schone manier van vervoer, in plaats van al die vrachtwagens.”
Het is van belang dat deze vaargeul zo snel mogelijk verdiept wordt volgens Jeroen van den Ende, directeur Port of Zwolle. Jan Mark Oosterhuis, eigenaar van Op en Overslag Meppel, is ook niet al te blij met de vertraging. “Stilstand is achteruitgang”, reageert hij. “Als je de haven van Port of Zwolle niet gaat uitbreiden, kun je net zo goed stoppen.”
Voor zijn bedrijf in de haven heeft het niet direct gevolgen – “We hadden zelf nog niets uitstaan voor de verdieping” – maar, het doet de aantrekkelijkheid van Meppel en de Port of Zwolle niet veel goeds, denkt hij. “Wij hadden laatst een schip dat 4000 ton kan vervoeren, maar daar kom je nooit Meppel mee in. Daar is het Meppelerdiep niet diep genoeg voor. Dus die had twee tot 2500 ton bij zich. Maar dat schip moet wel gewoon voor die 4000 ton aan havenrechten betalen. Dat is niet rendabel.”
Mogelijk gevolg: de schepen vermijden Port of Zwolle en Meppel. “Je moet ze juist met open armen ontvangen. Dat ze niet eens meer gaan twijfelen als ze kunnen kiezen tussen Port of Zwolle of een andere haven, maar meteen voor ons kiezen.”
Sluis in Afsluitdijk
De gemeente Meppel en Port of Zwolle lobbyen al jarenlang voor de verbreding van de vaarweg. Het valt samen met de verbreding en verdieping van de Lorentzsluizen in de Afsluitdijk. Gemeenten, provincies en talloze ondernemers willen deze sluis verbreden van veertien naar 25 meter en verdiepen van vier naar 5,5 meter. Daar willen ze 73,5 miljoen euro voor investeren. De gemeente Meppel wil 250.000 euro investeren. De verwachting is dat het zo’n 3.000 extra arbeidsplaatsen voor Noord-Nederland oplevert. In 2027 gaan de werkzaamheden hiervoor van start. Vooralsnog loopt dit nog geen vertraging op.
Onlangs werd Oosterhuis door de Port of Zwolle verkozen tot havenondernemer van het jaar, mede vanwege zijn lobby voor het verdiepen van het Meppelerdiep en voor zijn lobby voor de verbreding en verdieping van het sluiscomplex in de Afsluitdijk. “De grote zeecoasters komen echt Meppel niet in. Of nou ja, zeg nooit nooit, maar dat gaat de komende twee jaar zeker niet gebeuren”, lacht hij.
Korteland somt de voordelen van de verdieping van de sluis op: “Een diepere vaargeul en de uitbreiding van de sluis bij Kornwerderzand is belangrijk voor het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid en voor de verdere ontwikkeling van Port of Zwolle. En daarmee voor een duurzame economie en werkgelegenheid van Meppel en de regio. Hoe beter de vaarverbinding, hoe beter we kunnen anticiperen op nieuwe kansen die zich voor zullen doen.”
Bij Sethehaven Op- en Overslag kunnen ze meepraten over de impact die de verdieping heeft. “Een nieuwe loods betekent ook extra personeel”, zegt directeur Mark Emmink. “De haven van Meppel is heel belangrijk voor Noord-Nederland”, gaat hij door. “De verdieping levert ook indirect extra banen op. Denk aan de transportsector.” En Jan Mark Oosterhuis weet ook dat de verdieping extra personeel betekenen. “Daar houden we wel rekening mee.”
Gesprek
De gemeente en Port of Zwolle willen zo snel mogelijk met Rijkswaterstaat om tafel, om te kijken naar mogelijkheden. “We zoeken op korte termijn contact met Rijkswaterstaat om te verkennen wat nog mogelijk is”, zegt Korteland. Van den Ende: “Het is van belang dat deze vaargeul zo snel mogelijk verdiept wordt. Rijkswaterstaat hoeven we echt niet meer uit te leggen hoe belangrijk het is. Daar zijn ze zich daar wel van bewust. We gaan op een constructieve manier met Rijkswaterstaat in gesprek.”
Foto Port of Zwolle Tekst RTV Drenthe Stefan Klomp