Verbetering digitale gegevensuitwisseling spoedzorg
Centrale Huisartsendienst Drenthe (CHD) maakt sinds kort gebruik van een digitale verwijzing om patiënten van de huisartsenpost (HAP) naar de Spoedeisende hulp (SEH) van Treant Zorggroep te verwijzen. Patiënten hoeven hierdoor niet meer met een papieren verwijzing op pad en de Spoedeisende hulp is beter voorbereid op de komst van de patiënt, om zo sneller de juiste zorg te kunnen verlenen.
Door de invoering van de digitale verwijzing van CHD naar Treant Zorggroep, wordt een patiënt automatisch in het informatiesysteem op de Spoedeisende hulp getoond. SEH-zorgverleners kunnen zich hierdoor beter voorbereiden op de komst van de patiënt en zo sneller de juiste zorg verlenen. Daarnaast vindt er slechts eenmalig administratie plaats op de huisartsenpost en verdwijnt de papieren verwijzing. Het maakt het proces voor zowel patiënt als zorgverlener efficiënter.
Trea Sandjer, SEH-arts en medisch manager bij Treant Zorggroep: ‘Wij ervaren nu al de voordelen van de digitale manier van verwijzen. Het is een stuk sneller, efficiënter en patiëntvriendelijker. Wij zijn er als SEH erg blij mee!’
Met spoed beschikbaar
De realisatie van de digitale gegevensuitwisseling tussen CHD en Treant Zorggroep is ondersteund vanuit het landelijke programma Met spoed beschikbaar. Dit programma helpt zorgverleners in de acute zorg met de realisatie van digitale uitwisseling van gegevens. In het programma werken de landelijke branche- en beroepsorganisaties van spoedzorgaanbieders, Patiëntenfederatie Nederland, het ministerie van VWS, Zorgverzekeraars Nederland, VZVZ en Nictiz samen. Door betere gegevensuitwisseling worden zorgverleners beter ondersteund in hun werk, waardoor de patiënt sneller de juiste zorg ontvangt.
Foto Treant