Scania bouwt met miljoenenproject aan duurzame toekomst
Het is een grote operatie van tien jaar: het verduurzamen van vrachtwagenfabrikant Scania in Meppel. Met de aanleg van een nieuwe uitbouw is vandaag een belangrijke stap gezet. De fabriek wil helemaal van het gas af.
De huidige fabriek in Meppel staat er nu twintig jaar. Een vervangingsbeurt was volgens manager Erik de Gilde sowieso nodig. “Nu hebben we de keuze dat opnieuw met gas te doen of te gaan voor duurzaam. Dat laatste hebben we gedaan.”
Uitstoot te vergelijken met gebruik van 1000 huishoudens
In de fabriek in Meppel worden honderden onderdelen van vrachtwagens per dag gelakt. De energierekening is hoog door het koelen en verhitten van de lak. De temperatuur schommelt tijdens het proces tussen 23 tot 85 graden in de oven. “We gebruiken nu nog 1,2 miljoen kubieke meter aardgas. Dat is ongeveer hetzelfde als duizend huishoudens. Dat gaan we afbouwen en betekent geen CO₂, maar ook geen neerslag van stikstof meer.”
Met de omliggende beschermde natuurgebieden zoals de Wieden en de Weerribben is dat voor Scania een belangrijke drijfveer. “Dat speelt zeker mee”, zegt De Gilde. “Want dat betekent dat we de natuur minder belasten.”
Grote groene ambitie
Dat het bedrijf over wil gaan op groene stroom heeft meerdere redenen. Zo heeft Scania zich gecommitteerd aan het klimaatakkoord in Parijs en is het de wens van het personeel en klanten om te vergroenen.
Een paar jaar geleden onderzocht Scania in Meppel op een nieuwe locatie aan de overkant van de fabriek al wat er qua duurzaamheid mogelijk is. Die resultaten daarvan waren veelbelovend.
“Uiteindelijk is daar de blauwdruk ontstaan om alles volledig elektrisch te gaan doen”, vertelt projectleider Bas Nigten. “Aan de overkant begonnen we met alleen een parkeerplaats. Dan kun je vanaf het begin kijken wat het meest ideale is om te bouwen. Hier, op de huidige locatie, hebben we te maken met de bestaande exploitatie.”
Het bedrijf werkt al ongeveer acht jaar aan de voorbereidingen. Voor bedrijven zoals Scania is het niet makkelijk om te elektrificeren. Dat komt door een overvol elektriciteitsnet waardoor er geen nieuwe aansluitingen bij passen. Nu heeft de fabriek een eigen aansluiting liggen van ongeveer 2,3 kilometer door Meppel direct van- en naar het hoogspanningsstation. “We hebben hier een transformatorinstallatie op het terrein gezet”, zegt Nigten. “Zo zijn we minder afhankelijk van de rest om ons heen.”
Miljoenenproject
Aan heel het project hangt wel een prijskaartje, volgens Nigten gaat het om miljoenen. “Je moet een flinke investering doen om hier alleen al stroom te krijgen, daar krijg je nog niets voor terug.” Volgens De Gilde zal de verduurzaming zich vanwege de hoge gasprijzen uiteindelijk wel gaan uitbetalen. Al benadrukt hij dat dat niet de reden is dat Scania nu overgaat op stroom.
Scania heeft meerdere locaties in Nederland waaronder in Meppel, Zwolle en Hasselt. Naast het verduurzamen van de processen, wordt ook gekeken naar de verduurzaming van de voertuigen. Op de testbaan in Zweden wordt volop getest met het vermogen van elektrische vrachtwagens.
Josien Feitsma (RTV Drenthe)