Nieuws

Rotonde bij watertoren in Meppel wel of niet aanleggen

Is het nog nodig dat er een nieuwe rotonde komt bij de watertoren in Meppel, of is het zonde van het geld? De fietstunnel, die komt er wel. Maar de rotonde staat ter discussie.

Al jarenlang zijn er plannen voor een nieuwe stadsentree bij de watertoren in Meppel. Het is een knooppunt, van de provinciale N375 met de Steenwijkerstraatweg, een doorgaande weg die naar het centrum van de stad leidt.

Die Steenwijkerstraatweg verandert misschien wel in een fietsstraat. En dan is een rotonde daar niet meer nodig. Maar dat hangt er wel van af of er een nieuwe toegangsweg naar Meppel komt. Mocht de gemeenteraad besluiten die niet aan te laten leggen, is er wel een rotonde nodig bij de watertoren.
Nieuwveense Landen

De rotonde is nu ook de toegang tot de nieuwbouwwijk Nieuwveense Landen. Maar die toegang komt in ieder geval te vervallen. Momenteel worden er twee nieuwe toegangswegen aangelegd naar de wijk. De huidige weg verandert naar een fietsweg. De fietsers vanuit Nieuwveense Landen, en Nijeveen, kunnen in de toekomst via de fietstunnel naar Meppel.

De rotonde die er nu ligt, verdwijnt sowieso. De vraag is nu dus of er een nieuwe nodig is. Voor de fietstunnel zou het gunstig zijn als er geen nieuwe rotonde komt, omdat er dan meer ruimte komt voor fietsers. Een beleidsadviseur van de gemeente laat weten dat de fietstunnel “passen en meten” is in het huidige ontwerp.
Nieuwe toegangsweg en brug

De nieuwe toegangsweg wordt dan iets verderop aangelegd, met daarbij een nieuwe brug over de Drentse Hoofdvaart om bij het centrum te komen. Het maakt allemaal deel uit van de plannen die er zijn voor de invulling van Noordpoort. Een groot gebied in het noorden van Meppel, met onder meer nu een scheepswerf, een bedrijventerrein, woningen en de watertoren.

Het moet een terrein worden met ruimte voor recreatie, wonen en natuur. Ten minste, dat was jaren geleden al het idee. Nu lijkt het er stevig op dat er vooral op wonen wordt ingezet. Er wordt nu uitgegaan van 970 woningen.
Die komen veelal op een oud grijs industrieterrein. Daar staat nu nog scheepswerf Wout Liezen op. Die gaat stoppen in 2027, waarna er woningen op een pier gebouwd worden. Wonen aan het water.
Miljoenen vanuit Den Haag

Meppel heeft flink wat geld gekregen van het Rijk voor de plannen: 28,4 miljoen euro. Een gedeelte is voor woningbouw, een gedeelte is voor infrastructuur. Daar zitten wel wat eisen aan vast.

Zo moet er uiterlijk in 2025 begonnen worden met de bouw van de eerste woning. Uiterlijk in 2030 moet de bouw van de laatste woning gestart zijn. En voor het geld dat voor infrastructuur is, geldt dat er uiterlijk in 2027 gestart moet worden met de aanleg van de toegangsweg. Die moet dan in 2035 klaar zijn. Daarom ligt de prioriteit bij de gemeente momenteel bij het krijgen van de gronden die nodig zijn om alles mogelijk te maken.
Meppel moet zelf ook investeren

De gemeenteraad moet nog akkoord gaan. En daar zit nog best een prijskaart aan. Voor de woningbouw komt de rekening op 0 euro te liggen, met de compensatie vanuit Den Haag. Maar voor de aanleg van de nieuwe toegangsweg is waarschijnlijk nog 8,6 miljoen nodig vanuit de portemonnee van Meppel zelf.

Stefan Klomp (RTV Drenthe) / Foto Bastian vd Belt