Nieuws

Rogat na grote renovatie “supermooi”

Het dorp Rogat in de gemeente Meppel gaat flink op de schop. De verbouwing moet Rogat mooier en rustiger moet maken. De gemeente Meppel heeft daarvoor 775.000 euro vrijgemaakt. Of dit jaar nog een begin gemaakt kan worden, is onbekend.

“Ik vind dit een supermooi plan”, zegt een blije Jacqueline Oldenburg. Zij is voorzitter van de buurtvereniging en nauw betrokken bij de herinrichting. De gesprekken met de gemeente begonnen in 2016. Sindsdien zijn verschillende plannen gemaakt die om verschillende redenen niet doorgingen. Vandaag is het toch gelukt om een concreet plan te presenteren met ontwerpen van de nieuwe situatie.

“Als je naar het huidige Rogat kijkt, zie je dat het gewoon niet meer van deze tijd is”, vervolgt Oldenburg. “Het ziet er niet mooi uit, het is niet praktisch en de biodiversiteit is onvoldoende.”

Entree
Het asfalt in de entree van Rogat bij de sluis wordt vervangen door een weg met klinkers. De strook met granietkeien laat de straat smaller lijken. Dat moet snelheidsremmend werken. Ook worden twee drempels toegevoegd. Oldenburg is blij met de snelheidsmaatregelen. “Dat is de belangrijkste reden waarom we aanpassingen willen. Er wordt verschrikkelijk hard gereden door sluipverkeer. Daar strijden we al jaren tegen. Ik hoop dat dat de combinatie van granietkeien en drempels werkt.”

Kern
Ook de kern van Rogat wordt aangepakt. De straat krijgt nieuwe bestrating met een lijnenspel van granietkeien. Er worden bankjes geplaatst, er komen wandelpaden en er komt meer groen. Ook wordt met granietkeien een heuvel aangelegd in de straat. Dit moet snelheidsremmend werken en is een verwijzing naar de oude brug over het voormalige kanaal. “Die knipoog naar de geschiedenis vinden wij heel mooi”, vult Oldenburg aan. “Wij hebben zelf oude, klassieke dukdalven gekocht. Dat zijn palen waaraan boten vastgelegd worden. Dat vormt samen straks een mooi geheel.”

Het dijkje en de bomen verdwijnen. Het dijkje is ooit aangelegd met grond uit de Hoogeveense Vaart. Omdat dit onvruchtbare grond is, zijn de bomen in slechte staat. Ze worden gekapt en vervangen. Op de plek van het dijkje komt een grote blokhaag met dezelfde hoogte als de dijk, om toch een soort afscheiding te creëren.

Haventje
Of het haventje van Rogat ook aangepakt wordt is nog onzeker. De gemeente weet nog niet of hier voldoende geld voor beschikbaar is. “Daar zijn wij het mee eens”, vertelt Oldenburg. “Het budget is vastgesteld op 775.000 euro en daar moet het voor gebeuren, het wordt niet meer. De renovatie wordt nu aanbesteed. Als het bedrag niet toereikend is, blijft dit zoal het is. Dat is ook prima want het ziet er nog best goed uit. De bomen worden sowieso wel vervangen, die zijn dood.”

Als er toch voldoende geld is wordt dezelfde lijn toepast als bij de toegangsweg bij de sluis: nieuwe gebakken klinkers en een middenstrook van granietkeien.

Hessenweg
Ook de Hessenweg, de toegangsweg vanaf de snelweg, wordt aangepakt naar het voorbeeld van de andere toegangsweg. In de Hessenweg liggen al rode klinkers, dus deze kunnen hergebruikt worden. “Dat vinden wij prima en slim, want geld voor nieuwe klinkers wordt uitgespaard en dat geld kunnen we wel elders gebruiken”, aldus Oldenburg. Daar wordt dan ook de middenstrook van granietkeien toegevoegd. Halverwege wordt een verkeersdrempel aangelegd. “Want hier wordt ook veel te hard gereden”, aldus Oldenburg.

De haag langs de weg wordt hersteld en doorgetrokken. De bomen ter hoogte van huisnummer 2 verkeren in slechte staat en worden gekapt. Verder wordt de toegankelijkheid voor fietsers verbeterd en de verkeerssituatie duidelijker gemaakt. De voorzitter van de buurtvereniging had de Hessenweg graag nog grondiger aangepakt, maar dat blijkt niet mogelijk. Oldenburg: “Zowel de parkeerplaatsen als het wandelpad zijn klein, en dat leidt er soms toe dat mensen wildparkeren. Helaas kan het niet anders, omdat de ruimte beperkt is en de boomwortels beschermd moeten worden.”

Naar verwachting wordt het project dit najaar aanbesteed. Wanneer de operatie van start kan, is nog onduidelijk. “Door de lange levertijden van materialen kunnen we nog geen indicatie aangeven wanneer de werkzaamheden zullen starten”, aldus de gemeente Meppel.

Foto Rechten Gemeente Meppel