Nieuws

Meer mensen bellen het Juridisch Loket

Sinds 1 januari 2023 hebben ruim 340.000 mensen het Juridisch Loket gebeld. Dat is 22% meer dan vorig jaar. Dagelijks bellen gemiddeld 1500 mensen over allerlei juridische kwesties. De meeste vragen gaan over werkzaken, zoals ontslag, ziekte en contracten.

Vanaf begin dit jaar kunnen mensen ons gratis bellen (0800-8020 of www.juridischloket.nl) . Spoedvragen krijgen direct een antwoord, voor andere vragen belt een jurist terug of wordt een afspraak ingepland bij een Juridisch Loket in de buurt. Recent onderzoek onder de mensen die gebeld hebben, toont aan dat zij de hulp die ze krijgen als zeer goed waarderen: met een ruime 8.

Juridisch advies in heldere taal
Zo ook deze beller die een vraag had over een huurverhoging: “Ik was best zenuwachtig om mijn verhaal te vertellen, maar werd enorm op mijn gemak gesteld. De medewerker praatte in heldere taal, gaf me goed advies waarmee ik verder kan. En ze stuurde het ook nog in een mail zodat ik het rustig kon nalezen.”

Begrijpelijk en dichtbij
Niet alleen het aantal bellers is enorm gestegen. Er komen ook meer mensen naar locaties van het Juridisch Loket toe. En steeds meer mensen bezoeken de website voor tips, adviezen en voorbeeldbrieven. Dat is waar het Juridisch Loket voor is: gemakkelijke toegang tot begrijpelijke informatie, advies en hulp bij juridische problemen. Omdat een sterke juridische eerste lijn voorkomt dat problemen escaleren en omdat de maatschappelijke baten daarvan een gegeven zijn. én omdat het mensen in staat stelt om zelf hun problemen op te lossen en verder te gaan met hun leven.

Tekst www.juridischloket.nl/ foto Ezequiel_Octaviano (Pixabay)