Leerlingen op school in gesprek over Oekraïne
Iets wat ver weg kan lijken, is soms erg dichtbij. Daarom geven leerkrachten van het basis- en gespecialiseerd onderwijs van Promes vorm aan het gesprek over de Russische invasie in Oekraïne. “In onze klassen zitten soms leerlingen voor wie de oorlog extra gevoelig ligt. Denk aan kinderen met een oorlogsverleden, leerlingen met familiebanden in Oekraïne of Rusland, of kinderen die slachtoffers kennen van de ramp met de MH17″, zegt Niels Strolenberg, onderwijsbestuurder in de gemeente Meppel en Staphorst.
Binnen de onderwijsstichting werken leerkrachten met een lesbrief die afgelopen weekend is geschreven door de Universiteit Utrecht. Daarin staan historische feiten, links naar het Jeugdjournaal en beschrijvingen van de huidige situatie die leerkrachten helpt goed uit te leggen wat in de wereld gebeurt en dialoog te begeleiden.
“Het openbaar onderwijs is van en voor de samenleving, met zorg voor elkaar en de wereld om ons heen. Waar verhalen samenkomen. Met de kernwaarden gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting als stevige basis. Vandaar dat wij onderwerpen als de oorlog in Oekraïne bespreken met de leerlingen en de leerlingen onderling. Omdat je wanneer je met elkaar in gesprek gaat over lastige onderwerpen, wij meer inlevingsvermogen, begrip en wereldburgerschap ontwikkelen”, stelt Strolenberg.
Foto Pixabay