Nieuws

Kritiek op plannen voor havenproject Port of Zwolle

De havens van Meppel, Zwolle en Kampen – verenigd in Port of Zwolle – zijn veel te klein voor de ambitieuze plannen die er liggen. De havens kunnen nauwelijks uitbreiden, de grond is peperduur en op bestaand terrein meer doen is ook amper mogelijk. Sterker nog: er valt nauwelijks winst te behalen voor de bestaande haventerreinen.

Dat blijkt uit een kritisch rapport van onderzoeksbureaus Arcadis en Ecorys, in samenwerking met de TU Delft, schrijft RTV Oost.

De Port of Zwolle: het moet een infrastructureel knooppunt worden waar water, spoor en wegen samenkomen. Goed voor zo’n 40.000 banen, waarmee Zwolle de vierde ‘economische topregio van Nederland’ moet worden.

Maar is er wel voldoende ruimte voor al die torenhoge ambities, bijvoorbeeld om nieuwe bedrijven aan te trekken? “Nauwelijks”, concluderen de onderzoekers van Arcadis, Ecorys en de TU Delft. “Er zijn nog maar weinig vrije gronden binnen de havens die uitgegeven kunnen worden en deze hebben bovendien vaak niet de gewenste omvang.”

Veel te weinig hectare

Het uitbreiden of herinrichten van bestaande bedrijventerreinen is ook niet dé oplossing. “Hier en daar kan mogelijk meer in de hoogte, breedte of diepte gebouwd worden, wat de bestaande bedrijven ten goede komt. Dit draagt echter niet bij aan het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid”, stellen de onderzoekers.

Om alle ambities waar te kunnen maken, is er tot 2050 zo’n 100 tot 150 hectare aan extra grond nodig voor de Port of Zwolle. Onhaalbaar: het herinrichten van de haventerreinen levert zo’n 47,5 hectare op, plus nog eens 27 hectare elders. Maar die 27 hectare ligt versnipperd in de regio en is ook niet van vandaag op morgen beschikbaar.

Lang en duur

Het op de schop gooien van het bestaande haventerrein gaat bovendien lang duren en brengt aanzienlijke kosten met zich mee. “Zeker als dit uit publieke middelen gefinancierd moet worden”, zo staat in het onderzoek. De kosten lopen in de tientallen miljoenen euro’s. “Er is een forse investering noodzakelijk om het rendabel te krijgen.”

Om wél door te kunnen groeien, adviseren de onderzoekers om te kijken naar nieuwe bedrijventerreinen buiten de bestaande havengebieden van de drie steden. Dat zou aantrekkelijk kunnen zijn voor bedrijven die wel veel te maken hebben met de Port of Zwolle, maar niet per se in de haven hoeven te liggen.

‘Niet meer dan vertrekpunt’

Port of Zwolle stelt in een reactie “blij te zijn met het onderzoek”, maar het benadrukt dat het rapport “niet meer dan een vertrekpunt is”. Het havenbedrijf wil nu met bedrijven, belanghebbenden en andere instanties in gesprek over hoe de toekomst van het ambitieuze havenproject eruit moet komen te zien.

Of het bijstellen van de ambities een optie is, is niet duidelijk.

RTV Drenth/ foto Edwin van Stenis (RTV Drenthe)