Erasmus, het humanistisch oratorium, in de Grote Kerk
Willem Stoppelenburg (78) uit Meppel noemt het zijn laatste grote werk. De première van Erasmus, het humanistisch oratorium, vond zaterdag plaats in de Grote Kerk in Meppel. Met een door de coronaregels aangepaste line-up: componist Willem Stoppelenburg als dirigent, het Aristos Strijkkwartet, Stephen Alltrop orgel, Martijn Blaak piano en het Kölner Vokalsolistenkoor. Solisten: Josefien Stoppelenburg sopraan, Charlotte Stoppelenburg alt, Georgi Sztovanov tenor en Prick Pranger bas. Meer dan 120 toeschouwers genoten van een prachtig twee uur durend oratorium.
Waarom is het onderwerp van dit grote muziekwerk juist Erasmus, vroeg menigeen zich af. Daar zit een ideologische, een persoonlijke en een concrete oorzaak achter.
A. Erasmus (1466-1536) wordt gerekend tot de belangrijkste Nederlandse en vooral Europese erflaters en is uitgegroeid tot een identiteits-icoon voor ons land, voor Rotterdam en Gouda en verder vooral ook voor de EU (Brussel) speciaal vanwege de grensoverschrijdende ideologie die ons continent in voor- en tegenspoed bindt.
B. De keuze voor ‘Erasmus’ werd mede ingegeven door het feit, dat de componist opgroeide in het dorpje Berkenwoude – het groene hart van de Krimpenerwaard – precies gelegen tussen de Erasmus-steden Gouda en Rotterdam, waar hij studeerde.
C. De concrete stimulans tot het componeren van dit grote muziekwerk was een opdracht voor een groot werk voor koor, solisten en orkest, dat helaas door Covid-19 voorlopig niet tot uitvoering gebracht kon worden. Dat gebeurt nu wel met de hierboven genoemde line-up.
De première van Erasmus werd door De (Nationale) Concertzender opgenomen evenals door RTV Meppel. RTV Meppel heeft de uitzending van het oratorium in de planning staan voor zondag a.s. vanaf 19.00 uur.
Foto Arjan Tien