De Luisterlijn: ruim driehonderdduizend gesprekken in 2022
In 2022 voerden vrijwilligers van de Luisterlijn maar liefst 333.937 gesprekken, blijkt uit het jaarverslag. Onderzoek laat zien dat de organisatie, die dag en nacht bereikbaar is voor een goed gesprek of een luisterend oor, grote maatschappelijke impact heeft.
De meeste gesprekken werden gevoerd via de telefoon (298.257), gevolgd door de chat (31.147). Daarnaast verstuurden vrijwilligers 4.533 e-mails. “Er was en is nog steeds grote behoefte aan steun, erkenning, troost of een goed gesprek. Dat zagen we ook toen de oorlog in Oekraïne uitbrak en mensen zich zorgen maakten”, zegt directeur-bestuurder Leo Noordegraaf. “Daarom zijn we continu op zoek naar nieuwe vrijwilligers om aan die behoefte te kunnen voldoen.”
Geestelijke gezondheid
Opvallend was dat – voor het eerst in jaren – de meeste gesprekken gingen over ‘geestelijke gezondheid’. Andere veelbesproken onderwerpen waren: invulling van de dag en relaties (vrienden, familie, liefde). Maar liefst 64% van de telefoongesprekken vond plaats buiten kantoortijden, wanneer instanties en hulpverlening niet of slecht bereikbaar zijn.
Gunstige effecten
Recent onderzoek van onderzoeksbureau SEOR laat zien dat de Luisterlijn grote maatschappelijke impact heeft en gunstige effecten heeft op de gesprekspartners. Zo voelt het overgrote deel (meer dan 80%) zich beter na contact met de Luisterlijn. Meer dan 70% ervaart vermindering van eenzaamheid en/of verbetering van hun mentale gezondheid.
Over de Luisterlijn
Iedereen die daaraan behoefte heeft, kan op ieder moment een vertrouwelijk gesprek voeren met de vrijwilligers van de Luisterlijn. De vrijwilligers van de Luisterlijn zijn specifiek getraind om te luisteren en voeren jaarlijks ruim 330.000 gesprekken via telefoon, mail en chat. Bellen kan naar 088 0767 000. Chatten of mailen is mogelijk via www.deluisterlijn.nl. Nieuwe vrijwilligers kunnen zich aanmelden via www.deluisterlijn.nl/vrijwilligerswerk.
Tekst/foto aangeleverd