Dahliaknollen poten in Vollenhove
Het weer knapt op en dat betekent dat er rondom Vollenhove weer fanatiek op het land gewerkt wordt. Voor het jaarlijkse bloemencorso, dat dit jaar op zaterdag 24 augustus plaatsvindt, zijn namelijk miljoenen dahlia’s nodig. Een deel daarvan wordt ingekocht, de rest wordt geteeld door de ‘Venose’ wagenbouwers.
‘‘Van de zomer zit ik hier. Zonsondergang, weids uitzicht, wijntje erbij. Een beetje decadent doen’’, lacht wagenbouwer Everart IJspeert terwijl hij uitkijkt over het polderlandschap. ‘‘Dat ze zeggen ‘Waar is Everart’? Ik zie mezelf al zitten.’’ Everart is vanaf 2010 lid bij Excellent. Dit jaar is hij voor het eerst medeverantwoordelijk voor alles wat er bij de dahliateelt komt kijken. ‘‘De bewerking van land is mij niet vreemd, door mijn werk als uitvoerder bij een landschapsaannemer. Zodoende heb ik ook veel kennissen in deze wereld. Dit is echt mijn ding.’’
‘Je doet het samen’
Zo’n tien jaar lang hadden ze hun bloemenveld tegenover vakantiepark ’t Akkertien aan de rand van Vollenhove. Nu kunnen ze terecht achter een boerderij aan de Ettenlandseweg richting Blokzijl. ‘‘Het was niet meer te behappen bij de vorige locatie, te veel onkruid’’, legt Vincent Straatman uit. Hij is lid vanaf 1999, toen de wagenbouwgroep werd opgericht, en is al sinds jaar en dag ‘de man van de bloemen’. Is dat dan nog steeds leuk? ‘‘Ik had op dit moment andere dingen kunnen doen ja, maar toch sta ik hier om 08.30 uur ’s ochtends op de zaterdagochtend. Ieder heeft zo z’n taak, het blijft mooi! Vooral de saamhorigheid die erbij komt kijken. Je doet het samen.’’
Om en nabij de 3.500 dahliaknollen gaan op deze zonnige ochtend de grond in. Vincent: ‘‘Dat is niet enorm veel, eerst eens kijken hoe het hier gaat.’’ Hij is blij met de opkomst van rond de vijftien leden. Vijf leden zitten op een pootmachine, welke geulen in de grond maakt waar vervolgens de knollen in komen te liggen. Schoffelaars zorgen dat de knollen worden toegedekt met wat grond.
Opgraving
Excellent bouwt dit jaar voor het Corso ‘Opgraving’, waarbij schatten uit het Oude Egypte worden ontdekt. Worden de soorten dahliaknollen uitgezocht met het oog op wat de groep straks nodig heeft? ‘‘Nee, want we kiezen een ontwerp in februari, dan is de inkoop van de knollen al gedaan. Bovendien doen we meerdere jaren met de knollen.’’ Bij de groep groeien straks zes soorten op het land. ‘‘Dat zijn kleuren waarvan we weten dat ze leverbaar zijn aan andere Corso’s. In totaal plukken we ongeveer zeven keer. De opbrengsten kunnen we weer gebruiken voor de wagen.’’
Stukje ontspanning
Ook bij wagenbouwgroepen Fulnaho, Rataplan, Venomenaal en Twee Nijenhuizen werd er afgelopen week en weekend gepoot onder perfecte weersomstandigheden. Wagenbouwer Gerben Dragt wordt bij Venomenaal ‘de bloemenman’ genoemd. Hij staat te genieten: ‘‘Ik ben een buitenmens. Dit is heerlijk, een stukje ontspanning.’’ Met drie andere leden gaat hij over de dahlia’s. ‘‘Zonder dahlia’s, geen Corso! Wij poten 5.000 knollen in zes verschillende soorten. Een voordeel van eigen dahlia’s is dat je in augustus zelf kan bepalen wanneer je gaat plukken. Je kunt eerder starten met het prikken op de wagen.’’
Dezelfde pootmachine als bij Excellent, wordt afgelopen zaterdagochtend bij Venomenaal gebruikt aan de Noordwal. ‘‘We zitten hier samen met Klein Cuba en De Vereniging.’’ Dragt heeft er nog een taak bij; sinds vorig jaar is hij voorzitter. ‘‘Voor een termijn van drie jaar. Ik doe het niet alleen, want goede bestuursleden om je heen is belangrijk.’’
‘We gaan groot bouwen’
Aan de andere kant van Vollenhove, aan de Oppen Swolle, wordt nog wat langer doorgewerkt. ‘‘Jaha, we hebben flink ingekocht’’, vertelt Leo de Bruin van Twee Nijenhuizen. ‘‘20.000 knollen in veertien soorten. Vandaag poten we er 12.000, de rest zit al in de grond bij het Waterloopbos. We hebben een grote groep van meer dan vijftig leden, dus dit moet lukken.’’ Wat het weer betreft, hoopt hij dat het mooi blijft. ‘‘Met zoveel regen ontstaat een blubberboel. Dan liever droger en zelf beregenen als het moet.’’
‘‘Twee van de oude garde en twee van de nieuwe garde zijn bij ons verantwoordelijk voor de dahlia’s’’, vervolgt Leo. ‘‘Waarom we zoveel knollen hebben? We gaan nóg groter bouwen dan vorig jaar, 450.000 plus bloemen gaat makkelijk lukken.’’ Voor het eerst sinds 1996 wist de groep de laatste editie van het Corso weer te winnen. Dit jaar bouwen ze hun zesenveertigste wagen. ‘‘Dat smaakt naar meer. Hoog eindigen, daar gaan we voor.’’
Tekst/foto Janine Renes