Ondernemend

6 Redenen waarom de auto olie lekt

Commerciële partnerbijdrage

Ontdek de 6 redenen waarom een auto olie lekt. Olie zorgt ervoor dat alle onderdelen van een auto kunnen blijven bewegen. Als de auto olie lekt, zal dat tot gevolg hebben dat bepaalde onderdelen niet meer goed zullen functioneren.
Als de autobezitter hier te laat bij is kan het desastreuze gevolgen hebben. Het kan ertoe leiden dat onderdelen onherstelbaar worden beschadigd. Het is dan ook belangrijk om olielekkages snel op te sporen en te weten wat de redenen zijn waarom een auto olie lekt. Dit zijn de 6 belangrijkste redenen waarom een auto olie lekt.

1. Beschadiging van het oliecarter
Een oliecarter is een onderdeel dat bij sommige auto’s onder het motorblok hangt. Het oliecarter wordt ook wel de oliepan genoemd. Het doel van het oliecarter is het opvangen van olie die door de motor loopt. Het oliecarter is een onderdeel dat zeer snel kan beschadigen, omdat het laag bij de grond hangt. Dat kan al gebeuren als een bestuurder een drempel of stoep raakt.
Als er een olievlek onder de auto ligt kan dat betekenen dat er een beschadiging aan het oliecarter is, maar het kan ook gaan om een slechte afsluiting. In dat geval kan het probleem verholpen worden door een nieuwe carterplug aan te schaffen. Is de oliecarter beschadigd dan is de kans zeer groot dat die vervangen moet worden.

2. Het oliefilter lekt
Bij het vervangen van de olie moet ook het oliefilter vervangen wordt. Het kan in dat geval voorkomen dat het filter niet goed vastgezet wordt. Dat is niet altijd direct duidelijk omdat het oliefilter tijdens het rijden los kan schieten. Dat kan vervolgens leiden tot een olielek. Het is zaak om hiermee direct terug te gaan naar de garage om het oliefilter op de juiste manier te laten bevestigen.

3. De O-ring is versleten
Oudere auto´s hebben vaak nog een O-ring op de distributeur. De O-ring is bedoeld om lekkages te voorkomen. Door trillingen, hitte en vuil kan de O-ring slijten. Als de O-ring versleten is kan dat zorgen voor een olielek, maar ook voor een slechtere werking van de distributeur. Het zal ertoe kunnen leiden dat de auto minder snel optrekt en minder vermogen heeft. Bovendien zorgt het ervoor dat de auto meer brandstof verbruikt.

4. Een lekke of uitgedroogde pakking of keerring
Er zijn verschillende pakkingen die ervoor zorgen dat de onderdelen van auto´s lekvrij aan elkaar bevestigd kunnen worden.

●          Koppakking
●          Kleppendekselpakking
●          Caterpan pakking
●          Nokkenas keerring
●          Krukas keerring

Deze keerringen en pakkingen zullen door wrijving, warmte, druk en zware belasting langzaam slijten of uitdrogen. Dit leidt vaak tot olielekken. Bovendien kan het tot beschadiging aan de verschillende onderdelen leiden als het niet op tijd wordt aangepakt.
Omdat er heel wat pakkingen en keerringen in de auto zitten is het voor veel mensen niet mogelijk om zelf de oorzaak te vinden. Het is dan ook aan te raden om bij vermoedens van een versleten pakking of keerring naar de garage te gaan. Ze kunnen hier het probleem achterhalen en oplossen voordat de gevolgen onomkeerbaar zijn.

5. Te veel olie in de motor
Als er te veel olie in de motor zit dan kan dat zorgen voor een plas olie onder de auto. Dit gebeurt eigenlijk alleen direct na het vervangen van de olie. Er zal wel een plas olie onder de auto liggen, maar het lampje van het oliepeil zal niet aan gaan.

6. Onregelmatige verversing olie
Als de olie in de auto niet regelmatig ververst wordt dan zal de olie in de auto dik en vies worden. De olie zal na verloop van tijd stof en vuil opnemen en kan daardoor zijn werk niet meer goed doen. De olie zal meer druk uitoefenen op pakkingen waardoor de kans op olielekkage toeneemt. Dit zijn kenmerken van vieze olie:

●          De motor maakt lawaai
●          De olie is donker
●          Meer brandstofverbruik
●          Brandlucht
●          Motor tikt bij het starten

Wat als de auto geen olie, maar koelvloeistof lekt?
Olie is niet de enige vloeistof die onder de auto aangetroffen kan worden. Een andere vloeistof die kan gaan lekken is koelvloeistof. Dit is vloeistof die door de radiator loopt om te voorkomen dat de motor oververhit raakt. Als er geen koelvloeistof meer in het koelsysteem zit kan dit voor oververhitting en uiteindelijk voor schade zorgen.
Een externe koelvloeistoflekkage is te herkennen aan een plas gekleurde vloeistof onder de auto. Het kan ook voorkomen dat het lek intern is, deze lekkage is te herkennen aan een dalend koelvloeistofniveau of witte rook. Het is ook te herkennen aan een witte smurrie in de olie die te zien is op de oliepijlstok.

Informatie bronnen:
Lees meer details over defecten aan het oliecarter – besteonderdelen.nl
Lees meer over de koelvloeistoflekkage op de louwman.nl